måndag 10 februari 2014

V.6


Hejsan!
Den här veckan var vi och träffade musikalartisten Niklas Andersson (kommer ett separat inlägg med bara hans intervju senare i veckan) och vi var lite intresserade över hur klassen skulle svara på några av de frågor som vi hade ställt till Niklas.


1. Vilka problem kan uppstå när man jobbar tätt tillsammans i en grupp?
Person 1:  Att man inte kommer överens, irritation för att folk inte kan sina grejer. Allmän irritation.
Person 2: Att man som grupp stressar upp varandra. Om någon i gruppen har en dålig dag så kan det påverka andra i gruppen. En negativ energi kan göra så att det uppstår problem.
Person 3: Eftersom man jobbar så tätt tillsammans så är det lätt att man blir irriterade på varandra. Alla tar inte in information och arbetar inte på samma sätt, det blir en liten “krock”. Då får man försöka lösa det på något sätt. Alla lär sig på olika sätt och då måste man respektera det.
Person 4: Det är lätt att det blir konflikter. Man kan lätt bli påverkad av varandra och man kan lätt bli nervös.
Person 5:  Gruppen kan lätt bli lite för spralliga och nästan vimsiga, i alla fall när det gäller vår klass, vilket kan leda till att man lätt tappar fokus.
Person 6: Att man sätter för mycket press på varandra. Att alla har höga krav vilket gör att man blir stressad. Och sen om man själv  är stressad att man oftast tar ut det på andra.


2.Vad upplever du som mest stressigt i en musikalprocess?
Person 1: Jag har inte känt mig stressad för den här musikalen, i varken sång, dans och teater. Men i gruppen krävs det ju att alla är där när dom ska och kan sina grejer.
Person 2: Jag tycker att det är stressigt att hitta sin karaktär och landa i den. Det är lätt att det inte blir ett naturligt spel, att man spelar karaktären istället för att vara den.
Person 3: Jag tror att det är att få en helhet av musikalen. Sätta ihop scensättningar med sånger och koreografi. Att få allt att sitta ihop.
Person 4:  Jag tycker att det är mest stressigt med regi, var man ska komma in, var man ska stå och vilken hand som ska vara var, små korrektioner, även repliker.
Person 5: Att få ihop allt och lära sig alla delar, stämmor, koreografier, regi osv.
Person 6: Att få ihop helheten, komma ihåg små korrektioner i teatern, olika stämmor i sången osv.


3. Om du skulle arbeta med någon som du har svårt för, hur skulle du då hantera det?
Person 1: Jag skulle försöka ge förslag på hur man kan göra vissa saker istället för att säga till personen. Så att den personen får chans att upptäcka sina möjligheter.
Person 2: Jag skulle nog inte ta det personligt. Jobbar man med någon person som man vanligtvis inte gillar så får man inte visa det när man jobbar, så är det bara. I sitt privatliv så behöver man inte prata med personen om man inte känner för det.
Person 3: Det beror på vilket sätt den person är svår att arbeta med. Prata löser det mesta. Att ha en dialog om hur jag gillar att jobba och hur den personen gillar att jobba, hitta en kompromiss. Om det verkligen inte går så får man försöka att vara  professionella.
Person 4: Man får tänka professionellt och bortse från konflikter som man kanske har i privatlivet med den här personen.
Person 5: Jag vet inte, det får jag se när det händer.
Person 6: Man får försöka att göra så gott som man kan, försöka samarbeta. Men om gränsen går så kan man ju bli arg. Men viktigt att försöka göra det bästa av situationen, det är ju trots allt ett teamwork.



4. Hur upplever du att personliga problem påverkar musikalarbetet?
Person 1: Till exempel att vi har mycket i skolan, vilket gör att många blir trötta. Då blir det tyngre att arbeta. I och med att vi är en ambitiös klass så blir det ännu tyngre eftersom att vi kräver så mycket av oss själva hela tiden. Då är det lätt att bråk och tjafs uppstår.
Person 2:. Man märker när vissa personer är irriterad eller har en dålig dag. Energin blir inte lika bra. Det känns som att inte kommer framåt i processen. Man mår lite dåligt så är det lätt att arbetet med musikalen stannar upp.
Person 3: Det gör att man kan bli tröttare och mindre mottaglig av information. Man kan bli mindre mottaglig för att ta kritik. Mer lättirriterad och det påverkar alla, men samtidig måste alla acceptera att man har en dålig dag eller en period som man mår dåligt. Då måste man som ensemble stötta den person och uppmuntra den. Men den personen måste även bjuda till lite och tänka att när man går in i repsalen så lägger man allt det negativa bakom sig.
Person 4: Ja det tycker jag, ibland känner man att man inte har tid och att man kanske inte har prioriterat musikalen för att man har annat som kommer i vägen och är viktigare just då.
Person 5: Man blir tillbakadragen. Man blir även väldigt trött och tyst.
Person 6: Personen kan bli väldigt ledsen, inte vara fokuserad och inte vara närvarande. Arbetet blir inte lika effektivt. Vissa är bra på att lägga negativa saker åt sidan när man ska repetera osv, vilket är bra.


Sammanfattning
Med dessa frågor har vi fokuserat mer på hur gruppen reagerar på problemlösning. För att kunna jobba i en ensemble måste man kunna respektera och lösa problem som uppstår på bästa sätt.
Enligt tidningen en artikel i Dagens Arbete är grupparbete något väldigt svårt, i vilket yrke som helst. Folk stöts ut, man blir osams, tempot skruvas upp och det skapas stress. I artikeln berättas det om företaget “Nolato” där personalen har blivit beroende av att kunna samarbeta då så många är borta och inte hinner ersättas. De får fylla varandras platser och hjälpas åt. Men det finns samtidigt en ständigt konkurrens. “
Nolato” är inte unikt. I takt med att konkurrensen och produktionskraven inom industrin ökat, har klimatet i grupperna hårdnat. Tempot har drivits upp och den som inte platsar i gruppen av någon anledning riskerar att stötas ut.” På samma sätt fungerar arbetet med att sätta upp en musikal. Man är konkurrenter med sina medarbetare eftersom att alla vill synas och visa upp sig så mycket som möjligt, men samtidigt måste man kunna samarbeta för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.
“En grupp är inget man sätter ihop i en handvändning. Det kräver tid och medvetenhet för att få rätt balans. Medvetenhet om att människor till exempel alltid intar olika roller som kompletterar varandra. Om för många är drivande men ingen är disciplinerad nog att genomföra saker och ting, är risken stor att gruppen inte fungerar och att det blir konflikter. I värsta fall får enskilda personer ta emot all frustration”, säger Jan Forslin, psykolog och professor i industriell arbetsvetenskap. Denna balans är ingen man tar hänsyn till i en musikalproduktion. Man blir castad till en roll utifrån sina kunskaper och egenskaper, inte ute utifrån hur man är som person och passar med varandra. Därför är det extra viktigt att man visar respekt för gruppen, är medveten om dessa roller som man omedvetet tar och försöker undvika konflikter.
Vår grupp verkade ändå rätt medvetna om att det krävs mycket från alla, och att man måste börja med sig själv.  
Därför bli veckans ordspråk som Olivias pappa alltid har sagt:
“Man kan inte förändra andra, man kan bara förändra sig själv”


/Olivia & Gabriella


källa: http://www.gsfacket.se/home/da/home.NSF/unid/5CA583E68987AAE6C1256DD30032CC6D?OpenDocument

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar