onsdag 19 februari 2014

V. 7

Hej igen!
Denna vecka har rullat på som de andra. Några är trötta och stressade, andra känner sig ganska pigga och glada! Men det har varit en produktiv vecka då vi har hunnit med en massa. Det var intressant för oss att få se hur gruppen svarade nu när vi känner att vi har lite mer kött på benen efter mötet med Niklas.
Här är veckans intervjuer:



1. Hur känns det allmänt?
Person 1: Bra, men stressigt, mycket att göra och jag är så trött.
Person 2:  Det känns inte så bra.
Person 3: Det känns väldigt bra. Jag kanske är omedvetet stressad, men det känns bra.
Person 4: Det känns bra. Det är väldigt mycket sånger och repliker som inte sitter på grund av många olika skäl. Men jag tror att det kommer kännas bättre efter rephelgen.
Person 5: Det känns bra och speciellt efter denna lektion.
Person 6: Jag är jättetrött och det är väldigt mycket i skolan just nu.


2. Tycker du att kraven och förväntningarna har höjts nu när vi närmar oss premiären, från lärare, gruppen och dig själv?
Person 1: Ja för att man måste fokusera mera och man känner att vi måste få ihop musikalen eftersom att det inte är så långt kvar. Man sätter press på sig själv och även lärarna förväntar sig mer.
Person 2: Jag känner inga förväntningar alls eftersom att jag inte är med så mycket i andra akten. Men jag märker att kraven från lärarna är högre och att man blir stressad av allt runt omkring sig. Jag tror inte att dom är högre än vad dom ska vara, jag tror att saker runt omkring kan göra så att det känns så.
Person 3: Ja det gör det, lärarna speciellt. Men även jag själv, jag har höga krav på mig själv. Mycket krav ifrån ensemblen med, man vill inte stressa upp sig över olika saker,
Person 4: Ja definitivt. Jag har höga krav på mig själv och så är det även höga krav från lärarna. Ensemblens förväntningar har också höjts men dom känns inte jobbiga.
Person 5: Ja det tycker jag verkligen, både från mig, lärarna och ensemblen.
Person 6: Ja som ensemble tycker jag att kraven har höjts, vi vill komma framåt i processen. Men det har inte blivit för mycket. Jag har även höjt kraven på mig själv, att jag ska kunna mina grejer Från lärarna märks det mer nu och speciellt dom som man jobbar väldigt intimt med.


3. Hur känns det inför rephelgen?
Person 1: Det känns bra, det känns väldigt skönt att vi kommer ha en rephelg. Man kommer vara trött eftersom att det är intensivt. Men det känns bra för att vi kommer få mycket gjort.
Person 2: Det ska bli kul, det som känns som att vi kommer få en bättre bild av musikalen. Jag tror att vi behöver den här helgen för att få en bra bild.
Person 3: Sådär, eller egentligen känns det bra. Men man vet ju inte om replikerna sitter, jag tror det.
Person 4: Det känns toppen inför rephelgen, det känns som att den behövs och jag tycker att det var bra att den låg så här tidigt.
Person 5: Det känns väldigt bra inför rephelgen. Men det känns även lite tugnt eftersom att det är en hel vilohelg som går åt och sen är det pang på en ny vecka.
Person 6: Det känns ganska tungt, att man inte får en vilohelg, annars känns det bra. Ibland är det lite svårt att få ihop livspusslet. Men det känns bra, det känns som att vi behöver den här helgen.


4. Har arbetet med musikalen varit som du hade förväntat dig? Roligare, tråkig mer eller mindre arbete?
Person 1: Det har varit ungefär som jag hade förväntat mig. Det är ju en process och det finns bra och dåliga dagar, men så ska det vara. Det gick bättre än vad jag trodde att till exempel lära sig repliker osv.
Person 2: För mig har det varit mindre jobb än vad jag hade förväntat mig, det känns inte som jag var med så mycket så jag har koll på läget och det är kul.
Person 3: Jag trodde att det skulle finnas mer reptid, men det känns inte som om vi har haft det. Processen har gått bra, men det hade varit skönt att få lite mer individuell hjälp, gå in mer detaljerat på hur man gör olika saker.
Person 4: Jag tycker att det är mycket rörigare än vad jag trodde att det skulle vara, jag vet inte var det beror på, det kan ju vara många olika saker. Men såhär är det i en musikalprocess.
Person 5: Ja jag hade en ganska bra bild hur det skulle vara. Jag var förberedd på att det skulle bli mycket arbete.
Person 6: Jag hade inte så mycket förväntningar på hur det skulle bli, vissa saker har gått fortare och vissa har gått långsammare. Men dom förväntningar jag hade har “uppfyllts”.


Sammanfattning:
Naturligt höjs krav och förväntningar nu när det verkligen börjar närma sig. Man märker av en stress och nervositet i gruppen, men humöret försöks ändå hållas uppe - vilket är väldigt bra! Vad man inte får glömma i just denna musikalprocess är att ha kul! Det är inte på blodigt allvar, även fast den är en stor och bra erfarenhet. Och eftersom att vi inte bara är en ensemble utan även en klass med mycket annan tid tillsammans än reptiden så gäller det att inte köra slut på varandra och låta stressen komma ivägen för det roliga.

Vi hoppas och tror att det blir en bra och effektiv rephelg som kan vara både rolig och intensiv. Många är väldigt glada över att få tid till att repa, men är också oroliga för att orka med allt annat vid sidan av eftersom att en vilohelg med eventuellt plugg försvinner.
Vi pratade dessutom om förväntningar den här veckan. Vad gruppen hade för bild framför sig när de inledde det här projektet. Inställning inför ett stort projekt har en stor betydelse för arbetet. Förväntningar kan både vara jobba och sköna när man möter verkligheten. En del hade förväntat sig mer arbete, andra mindre. Bäst är nog att försöka förbereda sig på allt och hålla sig neutral men laddad. Men att sätta upp en musikal är mycket arbete, och de måste man förbereda sig på oasvett om man har en huvudroll eller är i ensemblen.

Det var allt för oss den här veckan!
Nu kommer också intervjun med Niklas Andersson upp!

/Gabriella & Olivia

"Att kunna arbeta i lag är en förmåga att arbeta mot ett gemnsamt mål. Förmågan att rikta induviduella ansträngningar mot ett mål. Det är bränslet som gör att vanliga mänskor kan uppnå ovanliga resultat"
Okänd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar